Voor 15:00 besteld, zelfde dag verzonden ǀ Verzending €2,95 of gratis vanaf EUR 50,-

30 fijne self-care ideeën voor je body, mind en soul.

30 Self-care ideeën voor body, mind en soul


In een wereld die constant in beweging is, kan het moeilijk zijn om tijd voor jezelf te nemen. Een deadline, een vakantie die eraan komt of sociale verplichtingen. Vermoeidheid ligt op de loer. De remedie: self-care! Ik deel 30 self-care ideeën voor inspiratie

Geloof me, ik weet alles over drukte en voor je gevoel geen tijd hebben voor self-care. Binnenkort ga ik op reis en voor vertrek wil ik ALLES op orde hebben. Afgelopen dagen heb ik minder tijd besteed aan self-care. En dat is te merken!

Geen goede zaak voor iemand die self-care juist meer onder de aandacht wil brengen, en roept dat self-care de remedie is voor stress, piekeren en onrustig slapen. Ik wil me weer helder en in balans voelen. Dus ik moet aan de slag met én voor mezelf.

Ik heb tijdens het nadenken over mijn eigen self-care ritueel voor de aankomende dagen self-care ideeën opgeschreven die ik met jullie wil delen. Wellicht zitten er een paar tussen die je in je self-care routine zou willen toepassen.

Aandacht voor je body, mind en soul

Wellicht heb je de MindPiece Self-Care Planner gedownload. Hierin zul je zien dat we ons hele wezen (body, mind en soul) moeten voeden voor een optimaal resultaat.

Hierbij 30 manieren om lief te zijn voor je body, mind en soul. Heb je zelf ook goede ideeën? Laat ze dan achter in de reacties. Ik ben erg benieuwd, en ook ik sta open voor nieuwe inspiratie.

Body

Je lichaam is het fysieke onderdeel van je self-care regime. Wanneer je lichaam gezond en vitaal is, heb je meer energie en ben tot meer in staat.

Verander je eetgewoonte

Maak een nieuw voedingsschema als je groots wilt uitpakken. Of begin met kleine stapjes en breng een kleine verandering aan in je ontbijt. Drink bijvoorbeeld een extra glas water in plaats van koffie. Slechte voeding veroorzaakt overgewicht en ziektes.

Beauty routine

Geef je lichaam extra aandacht. Hoe fijn is het om voor het slapen lekker te douchen om vervolgens jezelf in te smeren met een fijne bodylotion. Vergeet niet je gezichtsverzorging: cleansing en een goede vochtinbrengende crème of serum.

Stretching

Yoga is heerlijk om te stretchen maar je kan ook op andere manieren stretchen zoals je bijvoorbeeld doet na het het sporten. Neem tijdens het werk 5 minuten pauze om rek- en strekoefeningen te doen. Bijvoorbeeld door je armen boven je hoofd te rekken en je ruggengraat zo lang mogelijk te maken.

Verminder suikers

Toegevoegde suiker is overal! Wees bewuster wat je in je mond stopt, want suiker heeft invloed op je gezondheid en fitheid.

Meer slaap

Slaap is een van de grootste factoren die invloed heeft op ons energieniveau. Zorg dat je genoeg slaap krijgt. Zo ongeveer 7,5 uur per nacht, maar dat kan ook meer zijn als je lichaam daar om vraagt. Weersta de verleiding om tot laat op te blijven en voel het verschil.

Workout

Voor sommigen een opgave, voor anderen iets waar ze naar uitkijken. Hoe je het ook went of keert beweging is essentieel. Ben je niet van de sportschool? Kies er dan voor om te gaan wandelen of te fietsen. Het kan ook helpen om bij de sportschool juist naar de groepslessen te gaan. Dan hoef je zelf niet te denken, maar natuurlijk heb je wel discipline nodig. Ga vaste dagen voor routine, zodat het makkelijker wordt.

In de zon

Ga elke dag 10 à 15 minuten in de zon zitten. Goed voor je vitamine D, en ook goed om frisse lucht in te ademen in plaats van de hele dag binnen te hangen. Ga in je middagpauze naar buiten en eet je broodje of salade op in de zon. Kijk wel uit voor verbranding!

Probeer acupunctuur

Heb je een lichamelijk klacht? Probeer dan eens acupunctuur voor verlichting of voor genezing. Wellicht ben je meer geïnteresseerd in andere therapieën zoals homeopathie.

Visuele rust

Je hoeft niet te slapen om te rusten. Sluit gewoon je ogen een paar minuten. De hele dag ontvang je visuele stimulatie en informatie op. Er komt zoveel binnen! Het kan heerlijk voelen om je ogen te laten rusten. Merk op hoe het voelt om je gezichtsveld een paar minuten uit te zetten. Hetzelfde kan je doen voor geluid. Ga dan naar een stille plek zoals de slaapkamer.

Ademhalingsoefeningen

Te veel stress in je lijf? Voelen je schouders en nek trekkerig aan? Adem gedurende 4 tellen in door de neus, adem vervolgens weer even lang uit door de neus. Simpel, en goed om vaker per dag te doen. Helpt ook om je vervolgens weer beter te kunnen concentreren.

 

Mind

10 Self-care activiteiten die gericht zijn op de mind. De mind is je innerlijke wereld van gedachten, overtuigingen en emoties. Meestal is ons hoofd vol met gedachten welke chaos en onrust kunnen creëren.

Self-date

Doe iets dat je echt leuk vindt om te doen. Kijk een film, neem een facial massage of maak een wandeling in de natuur. Maar las een pauze moment in, rust voor je drukke gedachten.

Mini-declutter

Kies een opbergplek en ruim op. En dan bedoel ik een mini ruimte zoals 1 la van je ladenkast, 1 plank in je kledingkast, de vriezerlade of je nachtkastje. Dingen die je niet gebruikt zet je op Marktplaats, geef je weg of doe je in een recycle bak. Wat stuk is gooi je weg. Lekker hè, die fysieke ruimte en naturlijk de helderheid in je hoofd?!

Kom uit je comfort-zone

Doe iets dat je nog nooit heb gedaan of doe iets dat je eng vind. Maak een praatje met een vreemde of zeg wat je ‘echt’ vindt over dat ene onderwerp.

Meditatie

Mediteer! Geef je mind een pauze. Meditaties zijn er in allerlei lengtes. Geef je dag een extra touch door een mini-meditatie. Neem drie minuten de tijd. Adem 1 minuut naar je buik, om vervolgens 1 minuut bewust te worden van je gedachten en gevoelens. Ter afsluiting richt je jezelf op je lichaam als geheel. Hoe voelt het aan?

Tip: doe een begeleide meditatie via de app Meditation Moments. Er zijn meditaties vanaf 3 minuten tot 45 minuten.

Unplug je online leven

Zet voor 1 uur je mobiel uit of in de vliegtuigmodus. Breng jezelf terug naar de basis. Ja, dus ook je iPad aan de kant.

Inspirerende collage

Maak een collage over je ideale leven, vakantie, bruiloft of woning. Kies een thema dat op dit moment belangrijk voor je is. Heerlijk om creatief bezig te zijn en hang het daarna op een plaats waar je het regelmatig komt.

Etherische olie

Essentiële oliën zorgen voor stressvermindering. Zet een diffuser aan met je favoriete olie of doe een druppeltje olie op een zakdoekje of watschijfje en ruik eraan. Heerlijk als vast onderdeel van je self-care routine.

Lees een boek

Heerlijk Netflix aanzetten en niet nadenken. Het is ontzettend fijn om jezelf helemaal te verliezen in een boek, jezelf in te leven in een personage en je fantasie te gebruiken. Of juist om nieuwe dingen te leren. Stel per dag een specifieke tijd in dat je wilt lezen bijvoorbeeld 15 minuten in je bed voor het slapen gaan.

Volg een online tutorial

Leer iets nieuws en kijk een online tutorial. YouTube staat er vol mee. Onderwerpen voor tutorials: gezond eten, journaling, beauty, website bouwen. Eigenlijk alles wat je kunt bedenken. Wat zou je graag willen leren of over welk onderwerp wil je meer weten?

Muziek luisteren

Maak een nieuwe playlist in Spotify gebaseerd op je mood. Ben je blij, verzamel dan alle blije liedjes. Wat ook leuk is: een nostalgische playlist met liedjes uit je jeugd of kindertijd. Ik heb onlangs een playlist gemaakt die me herinneren aan de zondagen als kind wanneer mijn ouders de radio aanhadden. Maar: wordt niet melancholisch. Keep on smiling.

Soul

Wees je beste vriendin

Beeld je eens in dat jij je beste vriendin bent. Wat zou je tegen jezelf zeggen op dit moment? Kijk eens in de spiegel en wees lief tegen jezelf op de manier waarop jij lief bent voor je vriendinnen. Vaak zijn we veel te streng voor onszelf.

Help iemand en geef

Draag een tas voor een oudere dame, help een vriendin in nood, geef een minderbedeelde een cadeautje. Bedenk het zelf maar. Belangrijk is dat je niet de intentie hebt er iets voor terug te willen. Geven en helpen geeft voldoening.

Dwaal

Loop doelloos door de stad of in het dorp waar je woont. Ontdek nieuwe straatjes en pleintjes, of een nieuwe wandelroute. Merk de schoonheid op van gebouwen, het park of de natuur. Luister naar het ruisen van de bomen of de vogels.

Zet je gedachten op papier

Neem 15 minuten de tijd waarin je alles opschrijft wat je dwars zit of wat je op een negatieve manier bezighoudt. Daarna scheur je het papier in stukjes en gooi het weg. Of verbrand het papier. Wees voorzichtig! Optie 1 is beter wanneer je geen openhaard hebt. ;-)

Knuffel je huisdier

Heb je geen huisdier? Knuffel dan de hond van je ouders of de kat van de buren. Heerlijk: liefde ontvangen en liefde geven. Nothing touches the soul more. 

Positieve feedback

Vraag 3 goede vriendinnen om positieve feedback. Wat vinden ze leuk aan jou? Wat is jouw sterke eigenschap? Waarom waarderen ze jullie vriendschap? En wat is een moment dat ze nooit vergeten.

Huil of praat, gooi het eruit

Heb je het gevoel dat je je emoties krampachtig binnenhoudt? Dat je hart zwaar voelt? Of voel je je alleen? Tijd om gevoelens te delen. Huilen mag. Dat lucht lekker op. Maar als je daar niet comfortabel bij voelt, praat dan tenminste met iemand. Je partner, je vriendin of je moeder. Iemand bij wie jij je veilig voelt.

Liefdevolle affirmaties

Maak dagelijks de tijd om liefdevolle affirmaties tegen jezelf te zeggen. Spreek ze hardop uit of in gedachten. Plak een papiertje op de spiegel als reminder. Belangrijk bij affirmaties is de herhaling.

Durf nee te zeggen

Kies wat vaker voor jezelf en zeg nee. Nee is ook genoeg. Het is een volledige zin. Je bent aan niemand uitleg verschuldigd en je hoeft niets te rechtvaardigen. Blijf standvastig en laat je niet ompraten. Hou van jezelf.

Zonsopkomst of -ondergang

Ga rustig zitten of staan. Geniet in je eentje van de stilte of van achtergrond geluiden. Neem je omgeving waar en bekijk hoe de zonsopkomst of ondergang de wereld in mooie kleuren betovert.

Download nu gratis de

MindPiece Self-Care planner

Meer over self-care lezen

Anita - Oprichter MindPiece en self-care junkie

Ook ik dacht dat self-care een avondje op de bank is, met daarbij de nodige versnapperingen. Door yoga en meditatie kwam ik erachter dat self-care veel meer behelst. Sinds een jaar ben ik serieus gaan uitzoeken wat self-care is. Over deze bevindingen kun je in mijn blogs lezen. Vergeet ook niet rond te snuffelen in de webshop met sieraden die bijdragen aan een positieve mindset!

2 comments

  • guyRLvWlwJ

    EFviVpMIenk
  • OFNdtXfoRD

    xkfosmQBaRLwtO

Laat een comment achter

Naam .
.
Bericht .
Social Proof