4 Gewoontes en extra tips voor meer en betere self-care

4 Gewoontes voor meer en betere self-care

Je begint enthousiast aan een self-care routine. Je maakt tijd voor jezelf en geniet van je me-time momenten. Maar al snel verval je weer in je oude patroon. Self-care is een begrip dat wederom op je to-do lijstje staat, maar waar je geen tijd voor hebt. Met andere woorden je gunt jezelf geen prioriteit. Weg me-time momentjes. Vraag jij je af hoe je meer tijd maakt voor self-care?

Voor velen van ons is self-care niet vanzelfsprekend. Onze takenlijstjes lopen over: drukke banen, sociale verplichtingen, het huishouden, kinderen en ga zo maar door. Deze takenlijstjes staan vaak vol met taken van anderen, en je eigen ‘dingen’ staan onderaan. Je hebt het gevoel dat je niet de tijd of energie hebt voor self-care.

Excuses, en mezelf niet belangrijk genoeg vinden

Nog niet eens zo lang geleden ben ik gaan nadenken waarom ik het niet nauw nam met self-care. Waarom nam ik geen tijd voor mezelf? De belangrijkste redenen voor mij waren geen energie, excuses verzinnen, teveel bezig zijn met negatieve dingen, en het zogenaamd geen tijd hebben. Daarop volgend begon ik meer te lezen over self-care en de daarbij behorende dimensions die worden besproken in het artikel. Tijdens mijn zoektocht ben ik 4 gewoonten tegengekomen die over het algemeen snel verwaarloosd worden. Deze verwaarlozing heeft een negatief effect hebben op je self-care routine.

Ben jij benieuwd welke 4 gewoontes belangrijk zijn voor je self care routine en het blijven vasthouden hieraan? Blijf lezen om zodat je meer inzicht hebt wat je kan doen om te veranderen.

Onmisbare gewoontes

In mijn self-care zoektocht ben ik erachter gekomen dat er vier belangrijke gewoontes of gedragingen zijn die een enorme impact hebben op je self-care routine. Heb je het gevoel dat self-care moeilijk is en je het daardoor niet volhoudt? Wanneer je terugvalt in een oud patroon zonder self-care, dan is het mogelijk een gevolg van verwaarlozing van één van deze vier gewoonten.

De 4 belangrijkste gewoontes zijn:

  • Zelf-discipline
  • Focus
  • Consistentie
  • Grenzen aangeven

Het klopt dat deze gewoontes niet uit de lucht komen vallen. Je moet oefenen. Als mensen het woord discipline horen dan worden ze al onrustig. Maar door te werken aan deze gewoonten kan je een stuk beter en makkelijker voor jezelf zorgen wat uiteindelijk weer zijn voordeel heeft op je dagelijkse leven. Self-care draagt bij aan een mooier leven: meer liefde en begrip voor jezelf, een betere gezondheid en meer connectie met je omgeving. Je zal meer tijd en energie hebben voor de dingen die belangrijk voor je zijn.

Discipline en focus, nare woorden? Nee, juist liefdevol.

1. Discipline betekent dat je de dingen doet die nodig zijn of die je nodig hebt ongeacht je er zin en energie voor hebt. Je doet wat je van jezelf verwacht en volgt de regels op zonder excuses. Zelfdiscipline is zelfliefde, want het is een teken dat je jezelf respecteert door je te houden aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt.

2. Focussen betekent dat je ergens helemaal voor gaat zonder dat je wordt afgeleid. Het houden van focus betekent dat je scherp blijft. Door focus te houden, blijken belemmerende gedachten, twijfels, obstakels overkomelijk te zijn. Weten wat je wilt is hierbij ontzettend belangrijk. Zet een doel, en focus je daarop. Zorg dat afleiding geen kans krijgt, want het zaait twijfel en verwarring.

3. Stel grenzen met en voor jezelf. Op deze manier kun je je tijd en energie beschermen. Wanneer je grenzen duidelijk zijn en er alles aan doet om je eraan te houden dan geef je jezelf toestemming om je te concentreren op je eigen behoeften.

4. Blijf consistent. Integreer self-care in je dagelijkse routine zodat het geen losstaand element is in je leven maar een onderdeel van je levensstijl. En als je toch een keer afwijkt, pak het dan weer zo snel mogelijk op in je routine.

Erg waardevol om te weten welke gewoonten zo belangrijk zijn voor je self-care routine. Maar hoe verander je je gewoonten?

1. Stel grenzen

Door grenzen te stellen maak je jezelf en een ander duidelijk wat je wel en niet wilt. De eerste stap is om je grenzen te leren kennen. Wat is voor jou goede self-care? Wat wil je wel en niet laten voor self-care?

Om een beter beeld te krijgen van je grenzen, moet je eerst analyseren welk gedrag je wel of niet tolereert van jezelf en van anderen. Wat zijn je prioriteiten? Wat vind je wel of niet prettig? Wanneer je boosheid, irritatie of verdriet voelt dan kan het zijn dat jouw grens is overschreden.

Daarna is het belangrijk om jezelf aan je grenzen te houden. Dit is makkelijker wanneer je even stilstaat bij de consequenties wanneer je je eigen grens over gaat. Vraag je af of je blij zal zijn wanneer je niet hebt geluisterd naar je eigen grens. Ben je morgen blij op je werk, wanneer je toch die heerlijke wijntjes drinkt het het feestje vanavond?

Ook is het nodig om je grenzen aan te geven aan de mensen om je heen wanneer de situatie daarom vraagt. Dat is niet altijd even makkelijk, maar wel belangrijk. Je kunt de ander vertellen wat je voelt, vertellen vanuit jezelf wat je niet prettig vindt, de gevolgen benoemen voor jezelf en vertellen wat je wilt. Ook kun je uitnodigingen en verzoeken van anderen afslaan met een simpele ‘nee’ want niet altijd is een uitleg nodig. Alleen jij bent verantwoordelijk voor het bewaken van je grenzen.

2. Leer te focussen

Focus gaat niet zonder motivatie. Wat is het dat je wilt bereiken? Waarom wil je dat bereiken? Vul dit in voor jezelf. Wanneer je doel duidelijk is, zal je ook gemotiveerd zijn om te doen wat ten goede komt van je focus.

Stel dus een self-care plan op en weet duidelijk waarom je dat wilt. Focus op je doel om deze uit te voeren, zet self-care als prioriteit en laat je niet afleiden. Zet een doel bijvoorbeeld elke dag 20 minuten self-care door middel van meditatie met als beoogd resultaat dat je zonder onderbrekingen 20 minuten lang enkel op je ademhaling kunt focussen in plaats van af te dwalen naar alle gedachten die maar opkomen. Het is belangrijk om in je self-care tijd je volle aandacht te geven. Self-care met om je heen je kinderen die aandacht vragen is bijvoorbeeld niet handig.

3. Wees consistent

Om consistent te blijven gaat het om kleine stappen. Daarom heb ik ook het artikel geschreven over een korte self-care routine in de ochtend. Grote veranderingen kunnen de meeste mensen niet van de één op de andere dag in hun dagelijkse routine opnemen. Maar kleine veranderingen zijn makkelijker om te implementeren.

Begin met een klein dingetje zoals direct na het opstaan een glas water drinken. Of een meditatie van 7 minuten direct na het ontwaken voordat je uit bed stapt. Zie onderstaande link naar meditatie. Meditatie niet jouw ding? Schrijf 3 dingen op waarvoor je dankbaar bent voordat je gaat slapen. Kleine stapjes naar een mooie self-care routine, maar stel wel een duidelijk doel en spreek met jezelf dat je je hieraan houdt. Verwijder verleidingen: zet bv je telefoon op vliegtuigmodus of leg je telefoon in een andere kamer. En niet te vergeten: beloon jezelf!

4. Zelfdiscipline

Zelfdiscipline is nodig om positieve veranderingen in je leven te brengen. Het doen van datgeen doen wat je moet doen en niet waar je perse zin in hebt. Je doet wat nodig is om voor jezelf te zorgen. Het gaat om het voordeel op langere termijn in plaats van korte termijn geneugten. Zoals ook aangegeven bij consistentie: verwijder verleidingen. Als je met jezelf hebt afgesproken om geen chips te eten doordeweeks, haal dan ook geen chips in huis. Bewijs jezelf dat je controle hebt en dat jij bepaalt wat er gebeurt met als uitgangspunt je doelstelling.

Verder is het handig om klein te beginnen en bijvoorbeeld eerst 1 klein doel te stellen. Het is lastig om direct alles te willen veranderen: elke ochtend wandelen, en 30 minuten mediteren en daarnaast ook nog een podcast luisteren. Begin klein door 15 minuten de tijd te nemen om rustig te ontbijten bijvoorbeeld. Daardoor kun je het beter volhouden. Na ongeveer 2 a 3 maanden zal deze verandering een gewoonte worden en doe je het automatisch. Tijd voor een nieuwe toevoeging!

Je hebt nu een beeld welke gewoonten belangrijk zijn om te starten of om veranderingen te brengen in je self-care routine. Begin vandaag nog met een self-care doelstelling. Je kunt de self-care planner gratis downloaden.

Veel succes! Groetjes Anita!

Meer over self-care lezen

Anita - Oprichter MindPiece en student van het leven

Ook ik dacht dat self-care een avondje op de bank is, met daarbij de nodige versnapperingen. Door yoga en meditatie kwam ik erachter dat self-care veel meer behelst. Sinds een jaar ben ik serieus gaan uitzoeken wat self-care is. Over deze bevindingen kun je in mijn blogs lezen. Vergeet ook niet rond te snuffelen in de webshop met sieraden die bijdragen aan een positieve mindset!

Tags: Self-care

Opmerkingen

  • Geplaatst door vBNLMKiVcUjWsFxY op

    XHEexfPFkK

Laat een reactie achter