Voor 15:00 besteld, zelfde dag verzonden ǀ Verzending €2,95 of gratis vanaf EUR 50,-

Een goed begin met een korte ochtend self-care routine.

Een korte self-care routine voor in de ochtend. #weinigtijd


Hoe ziet jouw ochtend eruit op een doordeweekse dag? Geen tijd voor een me-time moment? Laat me raden: de wekker gaat, nog even snoozen om er vervolgens erachter te komen dat je moet opschieten want anders sta je in de file. Of vlak voor vertrek toch nog even door Instagram en Facebook om vervolgens een sprintje te trekken naar het treinstation. Komt dit bekend voor? Maak tijd voor jezelf, en wel nu meteen!

Een haastig begin van de dag kan zorgen voor een opgejaagd gevoel, waardoor je het gevoel krijgt niet in controle te zijn. De dag overkomt je in plaats van dat jij de regie hebt. Vaak heb je ook het gevoel dat je te weinig tijd hebt om alles te doen wat je zou moeten doen en wat je graag zou willen doen.

Tijd kunnen we niet kopen, ruilen of herbeleven. We moeten dus bewust zijn van de tijd die we hebben en de juiste keuzes maken om onze tijd zo optimaal mogelijk te benutten. Vooral in de ochtend. Wat zou je ervan vinden om de ochtenden jouw favoriete moment van de dag te maken?

Weinig tijd

Ik heb ondervonden dat je ook aan self-care kan doen in de ochtenden, ook al heb je weinig tijd. Stap 1 is mindful wakker worden. Zie de zon opkomen, hoor de vogels tjilpen, denk eens na wat je graag wilt voltooien vandaag. Zo fijn om eens stil te staan bij deze vanzelfsprekendheden.

Maar er zijn nog meer self-care activiteiten die je kunt doen tijdens je self-care routine in de ochtend. Belangrijk is wel: sta een kwartier tot 20 minuten eerder op, of laat je telefoon op vliegtuigstand en maak self-care tot je prioriteit in plaats van social media. Wanneer je moeilijk uit bed kan komen, kun je de telefoon of wekker buiten bereik te leggen, zodat je wel uit je bed moet komen.

Korte self-care routine opstarten

Op het moment dat je wakker wordt, grijp dan niet direct naar je telefoon om social media te checken. Je bed opmaken is een mooie start van de dag, omdat het direct zorgt voor een opgeruimd gevoel. Het is een teken van discipline om die simpele taak elke dag op een vast moment te volbrengen. Je begint de dag goed, en dat is een goede trigger om de rest van de dag ook je taken te voltooien. Daarna is het belangrijk om je direct te hydrateren door een glas water te drinken.

Jeej, je bent nu klaar voor de volgende self-care momenten! In de self-care planner kun je zien dat self-care is opgedeeld in 3 aandachtsgebieden: body, mind en soul. Ik blijf vasthouden aan deze 3 gebieden, ook voor een korte self-care routine.

Body

Voor het begin van de dag is het ontzettend fijn om te stretchen. Dat kan je doen door stretch oefeningen, maar ook door yoga. Yoga hoeft geen uur te duren zoals je gewend zal zijn in de yoga studios. Er zijn op YouTube al video’s te vinden voor korte yogasessies van 5 a 10 minuten. Kijk eens op het YouTube kanaal ‘Yoga With Adriene’ of ‘Yoga With Kassandra’. Eenmaal op de mat zou je het liefste zou je langer doorgaan! Een volgende must-do is een healthy ontbijt voor of na het douchen. Hou het simpel: een schaal fruit met havermout is zo gemaakt maar super gezond.

 

Mind

Sinds enige tijd vind ik het heerlijk om in de ochtenden een korte meditatie te doen alvorens te beginnen met werken. Ik gebruik de App ‘Meditation Moments’ voor geleide meditaties. Een meditatie kun je ook gelijk doen wanneer je wakker wordt, want op dat moment zit je hoofd nog niet vol met to-do lijstjes waardoor je afgeleid kan worden. Als je maar niet in slaap valt!

In de app vind je korte meditaties van 5 tot 7 minuten. Ook zijn er volop langere meditaties voor dagen dat je eerder wakker wordt of meer tijd hebt. De dankbaarheidsmeditatie en de dagelijkse affirmaties zijn mijn favoriete dit moment. Uiteraard kun je ook mediteren zonder App of geleide meditatie.

Wanneer ik achter mijn bureau zit pak ik als eerste mijn planner erbij en maak ik een prioriteitenlijst voor die dag. Welke 3 dingen moeten gedaan zijn? Ook goed is het om je doelenlijst erbij te pakken. Deze lijst zou iedereen moeten hebben zodat je kan focussen op de activiteiten je helpen om je doelen te bereiken. Die lijst maak je niet tijdens je dagelijkse self-care routine, maar maak je op een tijdstip wanneer je de tijd hebt.

Soul

Wanneer ik mijn ontbijt maak en eet, luister ik naar inspirerende podcasts. Mijn favoriete podcasts op dit moment zijn ‘Manifestation Junkie’ van Kim Munnecom en ‘Master Your Mindset’ van Michael Pilarczyk en diens partner Cindy. Deze podcasts kan je ook verder luisteren onderweg in de auto of in de trein. Inspiratie en motivatie all over the place!

Verder zeg ik hardop tegen mezelf een 3 tal affirmaties. Dit kan tijdens het doen van je haren en/of makeup. Affirmaties zijn persoonlijk en moet je formuleren op basis van jouw behoeften. Een aantal korte voorbeelden:

  • Ik kan bereiken wat ik wil.
  • Ik ben fitter dan ooit.
  • Ik voel me rijk.
  • Ik verdien liefde.

Ik hoop dat deze beschrijving van een korte self-care routine je inspiratie heeft gegeven zodat je meer focus en rust in je hoofd zal hebben gedurende de dag. Binnenkort zal ik een self-care cheat sheet publiceren met daarin 30 ideeën voor self-care activiteiten onder de 15 minuten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Meer over self-care lezen

Anita - Oprichter MindPiece en student van het leven

Ook ik dacht dat self-care een avondje op de bank is, met daarbij de nodige versnapperingen. Door yoga en meditatie kwam ik erachter dat self-care veel meer behelst. Sinds een jaar ben ik serieus gaan uitzoeken wat self-care is. Over deze bevindingen kun je in mijn blogs lezen. Vergeet ook niet rond te snuffelen in de webshop met sieraden die bijdragen aan een positieve mindset!

Laat een comment achter

Naam .
.
Bericht .