Voor 15:00 besteld, zelfde dag verzonden ǀ Verzending €2,95 of gratis vanaf EUR 50,-

Maak self-care overzichtelijk én benut je me-time optimaal.

Maak self-care overzichtelijk én benut me-time optimaal.


Self-care: wandelen, mediteren, huidverzorging, doelstellingen zetten, sporten, lezen, muziek luisteren, yoga, ademhalingsoefeningen, podcasts en een goed gesprek. Overweldigend? Met de self-care dimensies kun je self-care makkelijk structureren zodat je meer overzicht hebt en betere self-care keuzes kunt maken.

Keuzestress, we hebben er allemaal wel eens last van op uiteenlopende vlakken. We willen het beste voor onszelf. Natuurlijk ook als je kijkt naar momentjes voor jezelf: me-time. Wat ga je doen? Wat self-care betreft wil je er zoveel mogelijk baat van hebben. Voor welke self-care activiteiten kies je dan? Welke combinatie van self-care activiteiten dragen het meeste bij aan de juiste balans in het leven?

The Gottman Institute heeft het ons makkelijker gemaakt om tot een goede aanpak te komen. Self-care is in 5 dimensies opgesplitst waardoor er een self-care structuur ontstaat. De 5 dimensies zijn:

  1. Fysieke self-care
  2. Emotionele self-care
  3. Sociale self-care
  4. Spirituele self-care
  5. Intellectuele self-care

Door self-care activiteiten voor elk van deze dimensies toe te voegen in je leven, zal je elk aspect in je leven voeden en beter voor jezelf zorgen. Je besteedt aandacht aan je body, mind en soul. Houd altijd de definitie van self-care in je achterhoofd.

Het is nu tijd om dieper in te gaan op de verschillende dimensies door uit te leggen wat ze inhouden en hoe ze je kunnen helpen. Met de voorbeelden kun je nadenken over welke self-care activiteiten jij in je leven wilt opnemen. Klaar om te beginnen?

1. Fysieke self-care

Fysieke zelfzorg is de meest voorkomende vorm van self-care waar mensen zich mee bezig houden. De fysieke dimensie omvat gezondheid, lichamelijke verzorging, voeding, beweging, fysieke aanraking, veiligheid en seksuele behoeften. Wat je onder andere kunt doen om met fysieke self-care je energieniveau te verhogen en zelfrespect te vergroten:

  • Ontwikkel een consistente trainingsschema.
  • Verwen jezelf maandelijks met een massage.
  • Pas dagelijks een beauty routine toe.
  • Zorg voor een goede nachtrust en ga op tijd naar bed.

 

Self-care is giving the world the best of you instead the rest of you

2. Emotionele self-care

Emotionele self care en mentale self-care gaan hand in hand met elkaar. We hebben het over de geest oftewel de mind. Mindsets zijn overtuigingen en gedachten, al dan niet positief. Het is de manier van denken die onze emoties bepaalt. In deze dimensie wil je de focus leggen op evaluatie van je gedachten en interpretaties. En hoe je negatieve denkpatronen kunt veranderen. Door zorg te besteden aan deze dimensie kunnen we onszelf beter begrijpen en beter omgaan met uitdagingen. Het resultaat is een betere relatie met onszelf en met de buitenwereld waarin mededogen, vriendelijkheid en liefde voorop staan.

  • Positieve affirmaties schrijven, lezen, en tegen jezelf zeggen.
  • Nee durven zeggen, vooral in stressvolle perioden.
  • Wees dankbaar. Benoem elke dag 3 dingen waarvoor je dankbaar bent.
  • Praat met iemand, zoals een coach, die je kunt vertrouwen over je persoonlijke worstelingen.
  • Luister inspirerende podcasts over het positief beïnvloeden van je mindset.

3. Spirituele self-care

De spirituele dimensie is heel persoonlijk, maar heeft als doel om een dieper persoonlijker niveau van begrip te bereiken. Het is de laag achter onze emoties en mind. Vaak wordt het begrip ziel of in het Engels ‘soul’ gebruikt. Spirituele self-care gaat het over verbinding met iets groters dan jezelf (je ego) en juist ook met jezelf. Voor sommige mensen valt spiritualiteit binnen een religieus kader. Spirituele self-care leidt tot zingeving en verbondenheid. Om het wat duidelijker te maken een paar voorbeelden:

  • Maak een wandeling door de natuur. Sta stil bij het natuurschoon en dat jij deel bent van deze prachtige wereld.
  • Mediteer in de ochtend en/of avond. Het zorgt voor rust en helderheid.
  • Trek elke ochtend een orakelkaart, en denk na over de betekenis van deze kaart in jouw leven.
  • Wees vaker alleen en ga met jezelf in gesprek. Wie ben jij echt, zonder jezelf in een maatschappelijke rol te definiëren? Welke waarden vind jij belangrijk? Wat wil je in dit leven?

4. Intellectuele self-care

Het verlangen om nieuwe dingen te leren en kennis uit te breiden heeft een positief effect op ons welzijn. Het draait om activiteiten die je geest verscherpen, kennis vergroten en je denken verdiepen. Het gaat om de balans tussen het stimuleren van je geest, maar jezelf ook een pauze gunnen. Het zal creativiteit en innovatie brengen in het leven.

Wanneer heb jij iets nieuws geleerd? Leren betekent niet perse in de schoolbanken zitten. Leren kan op ieder moment van de dag. Tijdens je werk, of tijdens momenten voor jezelf zoals het lezen van een boek. Andere voorbeelden:

  • Volg een workshop zoals Mindfulness.
  • Voer een filosofisch gesprek.
  • Leer een nieuwe taal.
  • Kijk een documentaire op televisie.

5. Sociale self-care

De sociale connectie is onmisbaar voor je self-care. Het woord self-care lijkt expliciet aan te geven dat ‘self-care’ enkel gericht zou moeten zijn op jezelf maar niets is minder waar. We zijn sociale wezens dus is het belangrijk dat we ons ook richten op het ontwikkelen en het verdiepen van gezonde en liefdevolle relaties met anderen. Sociale connectie helpt om gevoel van verbondenheid en acceptatie te creëren. Wat je kan doen:

  • Lunch met vriendinnen of ‘oude’ vriendinnen.
  • Plan een uitje met je familie.
  • Doe vrijwilligerswerk.
  • Verbreek ‘giftige’ relaties, relaties die een negatieve invloed op je hebben.
Self-care dimensies en typen

Volgende stappen

Je hebt net kunnen lezen over de dimensies van self-care. Je wilt niet alleen aan de zijlijn staan toekijken, maar ook toepassen. Denk eens na welke twee dimensies jou aanspreken en hoe je die kunt integreren in je normale dagelijkse leven. Welke activiteiten maken jou enthousiast?

Het is het makkelijkste om met eenvoudige zaken te beginnen. Plan een maandelijks terugkerende lunch in met die vriendin waarmee je zou fijn de diepte in kunt gaan qua onderwerpen. Lees een paar bladzijden voordat je gaat slapen. Begin te sporten, en als je niet houdt van sporten maak dan elke zaterdagochtend een wandeling door de natuur. Verwen jezelf elke avond met een mini cleansing beauty routine. Draag een armband met een inspirerende quote of een positieve affirmatie.

Wat vind jij een onspannende activiteit? Wat ben jij van plan in je routine op te nemen? Bedenk goed: Everything big starts small. Als kers op de taart kun je de MindPiece self-care planner gratis downloaden.

Natuurlijk ben ik benieuwd wat jij van de 5 self-care dimensies vindt. Hebben ze je kijk op self-care veranderd. Laat het me weten in de comments.

Download nu gratis de

MindPiece Self-Care planner

Meer over self-care lezen

Anita - Oprichter MindPiece en self-care junkie

Ook ik dacht dat self-care een avondje op de bank is, met daarbij de nodige versnapperingen. Door yoga en meditatie kwam ik erachter dat self-care veel meer behelst. Sinds een jaar ben ik serieus gaan uitzoeken wat self-care is. Over deze bevindingen kun je in mijn blogs lezen. Vergeet ook niet rond te snuffelen in de webshop met sieraden voor een positieve mindset!

Anita - Oprichter MindPiece en self-care junkie

Ook ik dacht dat self-care een avondje op de bank is, met daarbij de nodige versnapperingen. Door yoga en meditatie kwam ik erachter dat self-care veel meer behelst. Sinds een jaar ben ik serieus gaan uitzoeken wat self-care is. Over deze bevindingen kun je in mijn blogs lezen. Vergeet ook niet rond te snuffelen in de webshop met sieraden die bijdragen aan een positieve mindset!

Laat een comment achter

Naam .
.
Bericht .