Voor 15:00 besteld, zelfde dag verzonden ǀ Verzending €2,95 of gratis vanaf EUR 50,-

Hoe ontwikkel je een self-care routine waar je blij van wordt?

Hoe ontwikkel je een self-care routine waar je blij van wordt?


Stilte uurtje, borreluurtje, 4-uurtje. Leuk, maar minstens net zo'n belangrijk 'uurtje' is het 'self-care uurtje'. Hoe kun je je welzijn verbeteren in 60 minuten of minder? Door het ontwikkelen van een self-care routine gvuld met leuke self-care activiteiten! Wacht maar, straks kun je niet wachten om de dag te beginnen, en spring je gelijk uit je bed.

Ik hoor vele mensen al denken: ik ben geen ochtendmens! Of het veel voorkomende (goede) excuus: ik heb het druk in de ochtend. Misschien ben je sceptisch. Dat kan, maar waarom probeer je het niet gewoon!? Self-care is ontzettend belangrijk. Ontwikkel een self-care routine door elke dag tijd te besteden aan activiteiten voor je body, mind en soul.

In het artikel 'Maak self-care overzichtelijker' staan self-care dimensies beschreven met een paar voorbeelden over van self-care activiteiten. Er is een grove self-care structuur ontstaan. Maar hoe kun je deze structuur verder uitwerken? Losse onderdelen toepassen is leuk, maar hoe kun je een samenhangende routine ontwikkelen zodat het straks als vanzelfsprekend gaat?

Probeer elke dag tijd vrij te maken voor self-care. Het maakt niet uit wanneer dat is. Het kan in de ochtend, maar ook in de avond of overdag. Gun het jezelf. Je doet het voor jezelf, niet voor een ander. Self-care zorgt voor bijvoorbeeld stress vermindering en vitaliteit. Ga de uitdaging aan en ontwikkel een self-care routine voor jezelf. #metime

 

Geen ochtendmens

Heerlijk lekker snoozen en je nog eens omdraaien: 20 minuten, een half uurtje zelfs. Om er vervolgens toch achter te komen dat het al laat is en dan moet je rennen om op tijd op je werk te verschijnen. Kans dat je geen tijd hebt genomen voor ontbijt, of voor een moment van bezinning. Rennen en vliegen! Herkenbaar? Vervelend? Zeker, maar waarom blijf je dan vasthouden aan deze ochtendroutine?

Pak de controle en kies voor een fijne ochtendroutine door de methode die ik hieronder beschrijf. Niet alleen goed om op tijd uit bed te komen, maar vooral om voor jezelf te zorgen. En ja, misschien lukt het niet direct elke dag, maar begin en probeer het eens. Uiteraard ook toepasbaar voor de avonden! #geennetflix

Power hour methode

Om je snooze gewoonte te onderbreken en daarnaast een fijne self-care routine te ontwikkelen is het handig om een vast stramien te volgen. Het idee is om een routine te ontwikkelen die je uit jezelf doet zonder daarbij intensief na te denken.

Hoe begin je? STOP MET SNOOZEN, of sta eerder op. Moeilijk? Dat zal wel, maar verandering kost nu eenmaal energie. Een idee: leg je telefoon of je wekker aan de andere kant van de slaapkamer. Zo moet je wel opstaan.

Vervolgens begin je met 20 minuten aandacht aan je mind te besteden, 20 minuten aan je lichaam en 20 minuten aan je soul. Alles bij elkaar een mooi power uurtje enkel en alleen voor en door jou! Geen uur de tijd? Geen probleem dan kies je voor 10 minuten of zelfs 5 minuten per activiteit.

Kies bewust voor self-care activiteiten die jou aanspreken! Hou je niet van yoga, maar wel van wandelen? Go for it! Het moet leuk zijn! Het fijne is dat wanneer je echt iets voor jezelf doet je er ook enthousiast van wordt. Door je enthousiasme verbetert je humeur en wordt het opstaan een stuk makkelijker.

Wat het je verder brengt? Je stressniveau gaat omlaag, je ontwikkelt een meer positieve kijk op wat de dag je gaat brengen en je voelt je productiever.

Hoe het werkt

Volg de volgende principes om tot een self-care routine te komen. Probeer het eens een week. Wanneer het bevalt voer je de self-care routine tenminste 6 weken uit. Het duurt gemiddeld 6 weken totdat je gewend bent aan veranderingen in je leven.

 


1.

Kies voor elk self-care aspect een activiteit. Een activiteit voor je body, een activiteit voor je mind én een activiteit voor je soul. Besteed aan elk 20 minuten.

Zet de activiteiten in de Self-Care planner die je gratis kunt downloaden. Je kunt zelf activiteiten bedenken of gebruik maken van het artikel: 30 self-care ideeën. In de planner staat ook een lijstje met self-care activiteiten. Downloaden dus!

Je kunt self-care activiteiten selecteren op basis van interesse of nieuwsgierigheid. Een andere tip is om praktische ingesteld te zijn. Voor de mindset luister je een inspirerende podcast terwijl je een gezond en heerlijk ontbijt maakt.


2.

Probeer elke ochtend een half uur tot een uur uit te trekken voor deze routine.

De ochtend is een ideaal, om je dag goed te beginnen. Het lijkt misschien vervelend en onmogelijk om een uur eerder op te staan, maar het doel is om activiteiten te vinden die je leuk vindt, waar je enthousiast over bent en die makkelijk in je schema passen. Op die manier vind je het ook niet erg om eerder op te staan. Daarnaast kan je ook iets eerder naar bed gaan in de avond, al is het maar een half uurtje.


3.

De avond is ook een optie voor voor je self-care routine. Je kunt self-care zelfs gedurende de dag verspreiden.

Is een self-care uurtje in de ochtend in jouw ogen niet te doen? De avond is natuurlijk ook een optie voor je self-care zolang het maar niet enkel een goede voornemen blijft. Of je deelt je self-care routine op in 2 stukken door 40 minuten in de ochtend en 20 minuten in de avond aan jezelf te besteden.

Je kan ook beginnen met 10 minuten per activiteit. Doe maar gewoon wat jij fijn vindt! Maar discipline en toewijding zijn zeker belangrijk.


4.

Je kan zelf kiezen met welke activiteit je begint.

Eerst zorgen voor je mindset door middel van meditatie of ga je liever direct hardlopen voor een energieboost voor je lichaam? Alles kan!

Het belangrijkste is dat het hebben van een routine een goed begin van de dag is, en ook een fijne afsluiter.


Mijn self-care routine

Ter illustratie hoe mijn self-care routine eruit ziet. Vlak na het opstaan vind ik het prettig om een korte yogasessie te doen van 5 tot 15 minuten. Na de yoga maak ik voor mezelf een gezond ontbijtje met veel fruit. Tijdens het ontbijt luister ik naar een inspirerende podcast of een luisterboek. Echt een gouden combinatie om de dag gemotiveerd te beginnen! Een korte meditatie van ongeveer 5 minuten voeg ik ook vaak toe.

In de avond schrijf ik bijna elke avond 3 dingen op waarvoor ik denkbaar ben in mijn 'dankbaarheidsjournal'. Dit is gewoon een klein simpel notitieboekje. Soms vergeet ik het wel eens wanneer de vermoeidheid toeslaat. Aan werk dus! Verder doe ik nog graag een meditatie om de dag mee af te sluiten. Een spray-tje auraspray van Rock Your World en ik slaap als een roos.

Buiten deze vast rituelen heb ik nog vaste sportavonden en voeg ik af en toe nog wat toe. Ik zou zelf nog wat meer willen doen met visualisatie. En momenteel ben ik veel bezig met doelstellingen en planning.

Planner met ideeën

Wil je een mooie overzichtelijke self-care planning maken? Download de gratis self-care Planner. Deze planner heb ik voor jou gemaakt zodat je elke week je self-care activiteiten kunt plannen. Opschrijven helpt bij de uitvoer, omdat het zichtbaar en overzichtelijk wordt wat je wilt doen.

Je kan elke dag iets anders doen qua self-care, maar ook elke dag anders invullen. Soms kun je ook iets plannen, maar je kiest uiteindelijk toch voor een andere self-care activiteiten. Of... je kunt een ochtend echt geen tijd vrijmaken. Alles is goed, zolang je maar bezig bent en blijft met je self-care routine.

Download nu gratis de

MindPiece Self-Care planner

Meer over self-care lezen

Anita - Oprichter MindPiece en self-care junkie

Ook ik dacht dat self-care een avondje op de bank is, met daarbij de nodige versnapperingen. Door yoga en meditatie kwam ik erachter dat self-care veel meer behelst. Sinds een jaar ben ik serieus gaan uitzoeken wat self-care is. Over deze bevindingen kun je in mijn blogs lezen. Vergeet ook niet rond te snuffelen in de webshop met sieraden die bijdragen aan een positieve mindset!

Laat een comment achter

Naam .
.
Bericht .