Voor 15:00 besteld, zelfde dag verzonden ǀ Lage verzendkosten NL: EUR 1,95 ǀ Gratis verzending vanaf EUR 50,- ǀ WhatsApp: +31 6 53 66 86 22

Me-time: tijd voor jezelf met self-care. Dit is wat weinig mensen weten.

Wat is self-care?
Dit is wat weinig mensen weten...


Op Instagram en andere social media is de term ‘self-care’ en 'Me-Time' hot topic. Klinkt heerlijk, toch?! Ik dacht altijd aan een warm bad, een maskertje en daarna in m'n pyjama op de bank. En dan ben je klaar, of niet? Het blijkt toch anders te liggen...

Doordat steeds meer mensen over self-care praten en schrijven, ontstaan er ook veel misvattingen. Andere termen die veel voorbij komen zijn 'me-time' en 'tijd voor jezelf nemen'. Wat bedoelen we met de prachtige term self-care? Tijdens mijn eigen self-care avontuur heb ik geleerd dat ‘self-care niet alleen gaat over yoga en het gebruik van beauty producten. Het gaat uiteraard om je 'body', maar ook je 'mind' en 'soul'!

Het is een goed teken dat steeds meer mensen bewust tijd voor zichzelf nemen in deze drukke maatschappij. Het maken van tijd voor onszelf is van belang voor een gelukkig en bevredigend leven. Yoga en meditatie zijn populaire self-care activiteiten gericht op de mind en soul.

Belangrijk om te weten dat je naast yoga en meditatie ontelbare mogelijkheden hebt voor self-care. In het dit artikel beschrijf ik:

  • Wat self-care is.
  • Wat self-care voor jou kan betekenen.
  • Hoe je kunt starten met self-care.

Definitie van self-care

Letterlijk vertaald betekent self-care ‘zelfzorg’. Self-care is de gewoonte om voor jezelf zorgen door op een regelmatige basis activiteiten uit te voeren die bijdragen je welzijn te verbeteren. Door self-care kan stress verminderen, en voel je je vitaler en gelukkiger.

Heb je het woord REGELMATIG gelezen? Self-care betekent niet een middagje naar de sauna en de rest van de maand besteed je geen aandacht aan self-care. Het is belangrijk om terugkerende self-care momenten in onze dagelijkse leven te plannen. Het is de bedoeling dat je elke dag tijd voor jezelf vrij maakt. Iets wat in je dagelijkse routine past zodat je je ontspannen kunt voelen, even weg de drukke agenda en verplichtingen.

Een bruikbare korte definitie is die van Raphailia Micheal (PsychCentral.com) alhoewel ik het aspect 'regelmatig' mis.

"Self-care is any activity that we do deliberately in order to take care of our mental, emotional, and physical health".

Raphaelia Micheal

Self-care ≠ beloning

Vaak worden self-care en me-time verward met een beloning voor jezelf. Ken je die Instagram posts van vermoeide vrouwen waarop ze op de bank geploft zijn met een glas wijn en een pizza inclusief #selfcare? Hier wordt het tijd voor jezelf maken met self-care verward met jezelf belonen. Ik snap dat je deze twee begrippen door elkaar haalt. Self-care is toch lief zijn voor jezelf?

Het verschil is dat self-care bijdraagt aan je welzijn. Een beloning geeft je tijdelijk een goed gevoel, maar heeft niet perse voordelen voor je gezondheid, je mindset of de connectie met jezelf. Een pizza is heerlijk, maar niet gezond. Vergeet niet dat self-care op korte en lange termijn een positieve invloed heeft. Op het moment van self-care 'zorgen' we voor onszelf.

Self-care kun je leuk maken door self-care activiteiten te kiezen die bij je passen! Er zijn veel verschillende manieren om voor jezelf te zorgen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om elke ochtend te wandelen in plaats van elke woensdagavond naar de yogastudio te gaan. Voor iedereen zijn de self-care activiteiten anders. Er niet een ‘one-size-fits- all’ self-care routine. Een self-care routine is een serie van self-care activiteiten gericht op de body, mind en soul. Het is je eigen keuze hoe je deze routine invult.

Waarom is self-care belangrijk?

Self-care is niet alleen een moment voor jezelf, of alleen maar fijn. Met self-care geniet je van de volgende voordelen:

  • Beter met stress omgaan en stress reduceren.
  • Meer controle hebben over je emoties en automatische denkpatronen. Vooral als die negatief zijn.
  • Beter en bewuster contact met je geliefden en jezelf. Vaak met meer diepgang.
  • Verhogen van je energieniveau door verbetering van de fysieke en mentale gezondheid.
  • Een gevoel van evenwicht en balans bereiken door het stellen van doelen.

Jij wilt ook beginnen met self-care, maar hoe?

Nu de voordelen van self-care duidelijk zijn, wil je gelijk aan de slag. Maar hoe begin je? Laten we het makkelijk maken om tot een goede aanpak te komen.

The Gottman Institute heeft self-care in 5 dimensies opgesplitst waardoor we een self-care structuur hebben.

  1. Fysieke self-care
  2. Emotionele self-care
  3. Sociale self-care
  4. Spirituele self-care
  5. Intellectuele self-care

Deze 5 dimensies heb ik vertaald naar de elementen body, mind en soul. Ik raad je aan om het artikel: 5 dimensies van self-care te lezen. Hierin zal duidelijk worden wat de verschillende aspecten van self-care zijn en welke self-care activiteiten daarbij horen.

Door in deze 5 dimensies te duiken heb ik geleerd om een self-care routine op te bouwen, en ook self-care activiteiten te doen die mij blij maken. Het heeft me enorm geholpen. Lees snel verder!

P.S. Ook de gratis te downloaden self-care planner is een aanwinst voor een overzichtelijke self-care routine.

Meer over self-care lezen


Anita - Oprichter MindPiece en self-care junkie

Ook ik dacht dat self-care een avondje op de bank is, met daarbij de nodige versnapperingen. Door yoga en meditatie kwam ik erachter dat self-care veel meer behelst. Sinds een jaar ben ik serieus gaan uitzoeken wat self-care is. Over deze bevindingen kun je in mijn blogs lezen. Vergeet ook niet rond te snuffelen in de webshop met sieraden die bijdragen aan een positieve mindset!

Laat een comment achter

Naam .
.
Bericht .